امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۹:۳۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام، نخستین کارگاه آموزشی تسهیلگری اجتماعی در راستای تحقق اهداف گروههای همیار و پایگاههای سلامت اجتماعی شامل ارتقای توانمندی افراد،افزایش شناخت نسبت به مسائل آسیب های اجتماعی،اصلاح نگرش در جهت جمع گرایی و کار گروهی،افزایش مهارتهای کار گروهی و بهره مندی از ظرفیت های بالقوه همیاران کارگاه تسهیلگری اجتماعی در سالن اجتماعات اداره ورزش وجوانان شهرستان بروجن روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه برگزار گردید.

مدیرعامل پایگاه همیاران سلامت روان اجتماعی شهرستان بروجن هدف از این کارگاه را ارتقا فرهنگ تسهیلگری اجتماعی جهت بالابردن سطح علاقه ومشارکت اجتماعی در جامعه دراستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و به تشریح فعالیت ها و سیاستگزاری های مرتبط به بکارگیری از ظرفیت های بالقوه موجود در همیاران، و سازمان های مردم نهاد وفعالین اجتماعی پرداخت.

سعیدقوامی گفت: سازمان های مردم نهاد وفعالین اجتماعی داوطلبانه و بدون چشم داشتی درصدد بالابردن مشارکت اجتماعی ومطالبه گری جهت رفع مشکلات و موانع توانخواهان و گروه هدف که در نهایت موجب اعتلاء و ارتقاء سلامت جامعه خواهد شد در دوره ای که تغییرات اقتصادی واجتماعی به سرعت در حال وقوع هستند، مهارت همراهی و سازگاری و رویکردی تسهیلگرانه با شرایط ضروری به نظر می رسد.

وی گفت:در کارگاه های تسهیلگری اجتماعی مشارکت جویی به عنوان کلید پیشگیری در نظر گرفته شده است بدین معنا که ارتقا مهارت‌ها و ظرفیت‌های کارگروهی و مشارکتی و تقویت ارتباطات سالم میان آنها موجب ارتقای سطح سرمایه اجتماعی می گردد که در نهایت به عنوان عامل محافظ و پیشگیرانه از بروز آسیب‌های اجتماعی عمل می‌کند.

قوامی عنوان کرد: در سطح جامعه و در حوزه های مختلف به افراد توانایی نیاز است که بتوانند نقش تسهیل کننده وتسهیلگرانه در اجرای طرح ها و وپیشگیری از آسیب های اجتماعی ایفا نمایند. این افراد می توانند در سازمان های خود تسهیل کننده دستیابی به اهداف سازمانی باشند و یا در خارج از سازمان و در سطح جامعه به کارآیی و اثربخشی فعالیت های توسعه ای کمک نمایند.

امید ایمانی تسهیلگر این کارگاه افزود: تسهیلگر فردی بی غرض و بی طرف است که با احترام به کرامت انسانی با استفاده از اصول مشارکت و پویای گروه یا سازمان کمک می کند تا بتوانند به اهداف گروهی یا سازمانی خود دست یابند.

این فعال اجتماعی و تسهلگر کشوری همیاران سلامت روان اجتماعی عنوان کرد:برای برنامه‌ریزی مناسب، حفظ مشارکت اعضا، و ایجاد فرصت‌‌های واقعی برای رهبری در سازمان و رشد مهارت‌های اعضای گروه، داشتن مهارت تسهیلگری لازم است.
ایمانی گفت: در شیمی کاتالیزور به عنوان ماده ای تعریف می شود که فرایند را تسریع می بخشد بدون اینکه خود در واکنش مصرف بشود فعالیت تسهیلگران نیز به گونه ای شبیه کاتالیزور است تسهیلگران از طریق اعتماد سازی، ایجاد و حفظ ارتباط و تعامل، جلب مشارکت و افزایش کارایی و اثربخشی در عمل فرایند های گروهی را تسهیل و تسریع می کنند در عین اینکه خود نقش بی طرف و بی غرض را بازی می کنندو در یک کلام تسهیلگر یعنی ” کاتالیزور ” تسهیلگران کاتالیزورهای توسعه اند.

وی افزود: از آنجاییکه تسهیلگران به گروه ها کمک می کنند که از وضعیت فعلی (موجود) به وضعیت بهتر حرکت کنند بنابراین توسعه در ذات هر فعالیت تسهیلگری موجودیت دارد تسهیلگران با شناسایی ظرفیت ها و فرصت ها و بهره گیری از مشارکت افراد در طیف تصمیم گیری، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی در واقع در طی زمان به پویایی و حرکت گروه ها کمک می کنند.

ایماتی افزود یک تسهیلگر موفق کسی است که به آنجه می گوید عمل نماید ،تسهیل گر باید اعتماد جامعه را بدست اورد و در اجتماع محلی ایجاد اعتماد به نفس کند، هر کدام از ما به عنوان یک فرد و یا عضوی از یک گروه و یا سازمان می توانیم با انجام اقدامات کوچک در ترقی وضعیت اجتماعی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی  جامعه مان نقش فعال داشته باشیم.


اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی