- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

مشاهده یلوه کوچک در تالاب گندمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، آقای مجید پورهمدانی و خانم محبوبه مرادعلیزاده، یک فرد یلوه کوچک با نام علمی Porzana parva را به‌عنوان مشاهده گونه جدید برای استان چهارمحال و بختیاری در محل تالاب گندمان ثبت کردند.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان، با اشاره به ويژگي‌هاي منحصر به فرد تالاب گندمان، در این‌باره گفت: پس از انجام اقدامات احیای تالاب در سالیان اخیر، این تالاب انواع متنوعی از پرندگان را در فصول مختلف در خود پناه می‌دهد.
شهرام احمدی، از وجود 40 گونه پرنده مهاجر آبزي و كنارآبزي و 15 گونه پرنده آبزي بومي و 5 گونه از پرندگان شكاري منحصر به فرد در این منطقه خبر داد و اذعان داشت این تالاب، تنها مامن و زيستگاه گونه در خطر انقراض درناي خاكستري در استان است.
وی تصریح کرد: 68 درصد پرندگانی که در این تالاب سرشماری می‌شوند، مهاجر و بقیه بومی هستند.
او در ادامه گفت:  این تالاب محل مهاجرت پرندگانی نظیر اردك هاي غازنما از قبيل آنقوت وتنجه و اسكان زمستانه دو گونه قوي گنگ و قوي فرياد‌كش، زیستگاه و مهاجر گذرانی غاز پیشانی سفید کوچک در استان است.

تالاب گندمان با مساحت 1100 هکتار در 37 کیلومتری جنوب غربی بروجن و 90 کیلومتری جنوب شهرکرد و مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده‌است.

یلوه‌ها پرندگانی هستند باتلاقی، که به خوبی شنا می کنند. اغلب خود را از انظار مخفی می‌سازند و بیشتر صدایشان شنیده می‌شود تا اینکه دیده شوند. این پرندگان روی زمین یا در نیزارها آشیانه می‌سازند. از مواد مختلف حیوانی و گیاهی برای تغذیه استفاده می کنند. یلوه کوچک 18 سانتی‌متر است