- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

فیلم منتشر شده کشتن پلنگ در چهارمحال و بختیاری مربوط به ۳ و نیم سال پیش است/متخلفان دستگیر و محکوم شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ،خبر و فیلمی از کشتن یک پلنگ در برخی سایتها و فضای مجازی منتشر شده است؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری درمورد این خبر و فیلم گفت: این فیلم قدیمی مربوط به فروردین سال ۱۳۹۶ است و این اداره کل به محض اطلاع از موضوع وارد عمل شد و با تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست و نیروی انتظامی، متخلفان شناسایی، دستگیر و برای برخورد قانونی تحویل مراجع قضایی شدند. وی افزود: بررسی‌ها برای تعیین مکان تخلف، نشان می دهد که شکار در مرز استان چهارمحال و بختیاری و استان همجوار در محدوده سردشت ارتفاعات ریگ انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر جدیت این اداره کل در برخورد با متخلفان محیط زیست تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با شکایت از متهمان، خواستار اشد مجازات برای آنان شد و درنهایت رأی محکمی برای متخلفان صادر شد.
احمدی بیان کرد: متخلفان به جرم مشارکت در شکار هر کدام به ۳ سال حبس، به دلیل حمل اسلحه گرم غیرمجاز به ۲ سال حبس و به دلیل نگهداری اجزای پلنگ در منازلشان به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

وی اذعان داشت: متخلفان با آگاهی یافتن از جهل خود ضمن ابراز ندامت، به رأی بدوی اعتراض کردند و در دادگاه تجدیدنظر محکومیت به زندان این شکارچیان تبدیل به محکومیت به پرداخت جزای نقدی شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه گفت: درنهایت متخلفان به پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارد به محیط زیست ناشی از شکار پلنگ  و هریک به ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی بابت مشارکت در شکار، ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی بابت حمل اسلحه غیرمجاز و نیز ضبط اسلحه به نفع دولت محکوم شدند.

شهرام احمدی اذعان داشت: اقدامات آموزشی- فرهنگی، به عنوان مهمترین اقدام در کاهش تخلفات و جرایم حوزه محیط زیست مطرح است و بسیاری از متخلفان به واسطه عدم شناخت اهمیت و ارزش گونه های حیات وحش دست به انجام چنین تخلفاتی می زنند. احمدی ابراز امیدواری کرد که با همکاری رسانه ها و بخش های فرهنگی، دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در حیات وحش کشور نباشیم.