- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

بروجن، شاهراه ترانزیتی غرب کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام [1] به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بروجن،شهرستان بروجن با وسعت ۲۲۵۶/۲ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری واقع شده و با دارا بودن بیش از ۱۲۵ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی، دومین شهرستان استان محسوب می‌شود. استقرار این شهرستان در مسیر ۳ استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حیاتی حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزی کشور تبدیل کرده؛ به طوریکه بخش عمده‌ای از تردد و ترافیک جاده‌ای وسایط نقلیه سبک و سنگین چهارمحال و بختیاری از جاده‌های اصلی این شهرستان صورت می‌گیرد.
بهره‌مندی از این ظرفیت بالقوه‌ی جاده‌ای از یک سو و ضرورت توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل از سوی دیگر، موجب احداث و گسترش محورهای مواصلاتی در شهرستان بروجن ( بروجن_ اصفهان، بروجن_ شهرکرد، بروجن_ خوزستان) طی چند سال اخیر شده که این مهم را در نشستی با فرماندار و رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده ای شهرستان بروجن به گفتگو نشستیم.
فرماندار شهرستان بروجن گفت: این شهرستان با دارا بودن ۱۷۰ کیلومتر راه شریانی (بزرگراه)، ۴۰کیلومتر راه اصلی، ۳۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۶۸ کیلومتر راه روستایی یکی از شهرهای مهم کشور در ناوگان حمل ونقل عمومی به حساب می‌آید.
مسعود ملکی اظهارکرد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور از مجموع ۲ میلیارد و ۴۲۰ تن بار کل استان، ۱ میلیارد و ۲۰۰ تن در سطح شهرستان بروجن بارگیری شده و ۱۷۷۶۳۸ مسافر نیز در قالب ۴۴۸۶۳ سفر در این شهرستان جا‌‌به‌جا شده‌‎اند.
رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده ای شهرستان بروجن گفت: محور اصفهان_بروجن_خوزستان به طول ۷۵ کیلومتر در حوزه جغرافیایی شهرستان بروجن پرترددترین محور مواصلاتی محسوب شده که روزانه ۳۵ هزار خودرو سبک و سنگین از این مسیر تردد می‌کند.
مسعود ملکی اظهار کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر با تخصیص اعتبارات ملی و استانی، کل این مسیر به صورت چهارخطه در آمده و تنها یک کیلومتر در قطعه ۴۸ این مسیر (روستای گردبیشه) به صورت دو خطه باقی مانده که توسط پیمانکار در حال احداث است.
ملکی افزود: جاده شهرکرد_ بروجن_ خوزستان به طول ۸۵ کیلومتر دومین جاده پرتردد استان محسوب شده که حجم بالای حمل بار به دلیل استقرار صنایع بزرگ و مادر( فولاد و سیمان)، از این مسیر صورت می‌گیرد.
وی گفت: خوشبختانه این مسیر هم با تکمیل ۸ کیلومتر قطعات باقیمانده حد فاصل شهرهای فرادنبه_ سفیددشت به صورت کامل چهارخطه شده و در تیرماه سال جاری زیر بار ترافیک رفته است.
ملکی تاکید کرد: لازم است شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در اسرع وقت نسبت به اصلاح ورودی فرادنبه و ورودی، خروجی سفیددشت اقدام کند.
وی اظهار کرد: با تکمیل جاده‌های چهارخطه، اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز و نگهداری از محورهای مواصلاتی در اولویت قرار گرفته و از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای شهرستان در سال جاری افزون بر ۵ میلیارد تومان به بهسازی و نگهداری راه‌ها اختصاص یافته است.
رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بروجن با اشاره به وجود ۸ نقطه حادثه خیز در جاده‌های این شهرستان گفت: در سال جاری در محور بروجن- خوزستان حدفاصل سه راهی امام قیس تا روستای گدار کبک دو نقطه حادثه خیز به طول ۱۲.۵ کیلومتر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال حذف، اصلاح و ساماندهی شده است.
مسعود ملکی افزود: در کنار ظرفیتی که محورهای مواصلاتی برای شهرستان به وجود آورده اند، عدم وجود کمربندی، همچنین برخورداری از ۱۵ مسیر ورودی و خروجی با شهرستان‌ها و استان‌های همجوار، طی سال‌های اخیر موجب وارد شدن خسارت‌های فراوان به زیر ساخت‌های شهری شده است.
ملکی اظهار کرد: به همین منظور عملیات اجرایی احداث کمربند شمالی بروجن از تیرماه ۹۹ آغاز و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است که در صورت تأمین به موقع اعتبارات در بهار سال آینده تکمیل و بهره برداری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تا کنون این طرح ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تاکید کرد: با احداث و بهره برداری از کنارگذر شمالی بروجن ۷۰ درصد از ترافیک ناشی از تردد خودروهای سنگین در معابر شهر بروجن کاهش خواهد یافت.
رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بروجن گفت: نظر به اهمیت جاده اصفهان_ بروجن_خوزستان و با نظر مساعد قرارگاه پلیس راه چهارمحال و بختیاری جا به جایی ساختمان پلیس راه از محور فرعی بروجن_ دهاقان به محور شریانی بروجن_خوزستان در دستور کار قرار گرفته است.
مسعود ملکی اظهار کرد: احداث این پاسگاه از اواخر مهر ۹۹ در زمینی به وسعت ۵ هزار متر مربع با اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد ریال آغاز شده است.
ملکی همچنین از احداث پاسگاه ایست و کنترل کردشامی در کیلومتر ۳۵ جاده اصفهان_بروجن_خوزستان خبر داد و گفت: احداث این پاسگاه از سال گذشته آغاز شده و در سال جاری نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این طرح مصوب شده است.
وی افزود: راه اندازی این دو پاسگاه به کنترل تردد، مقابله با توزیع مواد مخدر و جلوگیری از حمل کالای قاچاق کمک خواهد کرد.