- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

سمن‌ها بازویی توانمند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجن [1]، جلسات بسیاری در رابطه با آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود اما خروجی چندانی ندارد، چرا که در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی صرفا با ارائه طرح‌های کاغذی بدون قابلیت اجرایی هرگز نباید انتظار رفع مشکلات این حوزه را داشته باشیم.

آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ی طولانی‌مدت، عزم جهادی، حمایت همه آحاد و مسؤولان است، نهادی که می‌تواند به عنوان واسط میان دولت و جامعه نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کند و قدم‌های اصولی در این میان بردارد سمن‌ها است.

سعید قوامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجن، گفت: موسسه‌ی شمیم آرامش تحت نظارت اداره ورزش و جوانان در سال ۹۵ موفق به اخذ مجوز شد، امسال به عنوان سمن سطح یک کشوری از سوی اداره ورزش و جوانان معرفی و محور فعالیت این سمن در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، کودک‌آزاری و … است.

دبیر موسسه‌ مردم نهاد شمیم آرامش با بیان اینکه سمن‌ها وابستگی دولتی ندارند، بیان کرد: از جمله اقداماتی که در این سال‌ها داشته‌‌ایم، معرفی معتادان به کمپ‌ها با کمک خیرین و همچنین تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های این افراد، تهیه‌ی بسته‌های مواد غذایی و تحصیلی، مشاوره‌های حقوقی_قضائی و … بوده است.

وی ادامه داد: از فعالیت‌های عمده این سازمان مردم نهاد، برگزاری کارگاه‌های خانواده، ورود به مدارس در زمینه مشاوره به دانش‌آموزان و اولیا، مدیریت فردی و چالش‌ها، فضای مجازی، تفکر خلاق، تسهیل‌گری، مطالبه‌گری و … است.

تیم‌های محلی در شناساییِ بهتر آسیب‌ها کمک کننده هستند

قوامی اظهار کرد: چندین سال است با ادارات مختلف در حال رایزنی و درصدد تشکیل تیم‌های محله محور هستیم، هر محله دارای یک تیم باشد و در نتیجه آسیب‌ها و فرصت‌ها توسط معتمدین به ما ارائه شود و اینگونه می‌توان آسیب‌ها را بهتر شناسایی کرد.

دبیر موسسه‌ مردم نهاد شمیم آرامش با بیان اینکه گاها در محله‌ها نیاز به تشکیل کارگاه است، افزود: در محله‌هایی که نیازمند کارگاه بودند، مشاورین کارگاه تشکیل داده و حتی گاهی به صورت انفرادی با افراد صحبت کرده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص این سمن، بیان کرد: از میان ۵۳ مورد معتاد تحت پوشش، ۲۷ نفر ترک کرده و ۵ نفر هم مشغول به کار شدند و در کنار ما فعالیت می‌کنند، در کنار رهایی از اعتیاد به آموزش مهارت‌ها می‌پردازیم تا پس از ترک، این افراد مشغول به کار شوند.

۳۵ خانوار تحت پوشش شمیم آرامش

قوامی ادامه داد: در مهر ماه امسال کودکان نیازمند را شناسایی کرده و با کمک خیرین ۳۲ بسته‌ تحصیلی توزیع شد، ۳۲ الی ۳۵ خانوار که تحت پوشش هیچ ارگانی نبودند، تحت حمایت این سمن هستند، برگزاری طرح مانا و مشارکت اجتماعی فعال نوجوانان و … از فعالیت‌‌های متعدد این سمن است.

دبیر تشکل مردم نهاد شمیم آرامش بیان کرد: اعضای سمن از نانوا تا روانشناس، مشاور، وکیل، پزشک و همه مشاغل هستند، در شهرستان بروجن پنج تیم فعال داریم و همچنان فراخوان برای جذب داوطلب در این سمن وجود دارد.

همکاری با سمن‌ها نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد

قوامی در پایان گفت: همه‌ افراد می‌توانند همکاری لازم را داشته باشند و ملاک تحصیل نیست، هزینه‌های این سمن با کمک خیرین، مردم و رایزنی با ادارات تامین می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تعامل همگانی می‌طلبد، باور کنیم توسعه اجتماعی برای تامین نیازهای سلامت انسان و بالابردن سطح زندگی همه بوده و دولت به تنهایی قادر به پاسخگویی به همه نیازها نیست، هر کجا مردم ورود کردند نتیجه کار مثبت بوده و مصداق واقعی آن ورود سازمان‌های مردم نهاد به بحث آسیب‌های اجتماعی و تاثیرات موفق آن در جامعه است.