- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

شناسایی وجمع آوری ۶۵ معتاد متجاهر در چهارمحال وبختیاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، سیدقدیر مرتضوی روز پنجشنبه در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران افزود: معتادان متجاهر شناسایی شده در ۲ مرکز در شهرکرد و بروجن به مدت ۶ ماه نگهداری می‌شوند.

وی اظهار داشت: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر همه ساله اواخر سال با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی، مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ، دادگستری و شورای مبارزه با مواد مخدر استان اجرا می‌شد ،که سال‌گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا اجرایی نشد.

به گفته وی، این طرح در سالجاری در سه فاز شناسایی و جمع‌آوری، غربالگری، قرنطینه و نگهداری اجرا می‌شود و پس از شناسایی و جمع‌آوری معتادان، آزمایشات غربالگری بیماری ایدز و ویروس کرونا از افراد گرفته می‌شود و در صورت مشاهده بیماری، فرد در اتاق‌های مخصوص بیماران نگهدار می شود.

وی اظهار داشت: از این تعداد معتاد جمع‌آوری شده ۲ نفر مبتلا به ویروس کرونا بودند، که انجام اقدامات درمانی برای این افراد انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه خط مشاوره ۱۴۸۰ برای اطلاع‌رسانی و دریافت مشاوره در خصوص اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در استان فعال است، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای آگاهی بخشی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد موثر است.

وی اظهار داشت: توجه به مناطق آسیب‌پذیر و افراد در معرض خطر آسیب اجتماعی، ارائه مشاوره و آموزش به مردم به خصوص جوانان از مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های شورای مبارزه با مواد مخدر استان است.

مرتضوی، به شیوع مصرف مواد مخدر در بین زنان و دانش‌آموزان اشاره کرد وافزود: در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در حوزه زنان کم‌کاری و غفلت انجام شده است که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی، با تاکید بر نقش و تاثیر زنان در تربیت نسل آینده، گفت: شیوع اعتیاد در بین این قشر زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتر خواهد بود.

نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان ۱.۱درصد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان ۱.۱درصد است و از سال ۹۳ به ‌منظور کاهش و پیشگیری از شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان، برنامه‌های مدون در حوزه پیشگیری مصرف مواد مخدر و آگاه‌سازی دانش‌آموزان به اثرات مصرف مواد مخدر اجرا شده است.

وی، به اجرای طرح نماد و همچنین اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس اشاره کرد و افزود: در این طرح دانش‌آموزان در معرض آسیب شناسایی می‌شوند و آموزش‌های لازم به آنها ارائه می شود.

مرتضوی گفت: به منظور حمایت از افراد بهبو یافته و جلوگیری از بازگشت دوباره این افراد به اعتیاد نیز، طرح‌های مختلف توانمندسازی، ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه تسهیلات اشتغال در دستورکار قرار دارد.

وی، بر اعتمادسازی بین مردم در خصوص حمایت از بهبودیافتگان تاکید کرد و گفت: با تغییر نگرش نسبت به این افراد و همچنین ایجاد امکانات از جمله اشتغال، می‌توان از گرایش مجدد بهبودیافتگان به اعتیاد جلوگیری کرد.

مرتضوی، با اشاره به اینکه متادون به عنوان یک داروی تسکین دهنده و جایگزین برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر از سوی پزشکان تجویز می‌شود، افزود:متاسفانه سال گذشته ۲۳ نفر بر اثر مصرف خودسرانه و خارج از نظارت پزشک ،فوت کردند.