- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

تهدید و اخاذی از نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ،سرهنگ عسگری گفت: در تحقیقات مقدماتی از خانواده شکات و بزه دیدگان که عمدتاً نیز نوجوان بودند اعلام داشتند که دریکی از شبکه‌های اجتماعی، شخصی که خود را جنس مؤنث معرفی کرده با ارسال پیام، عکس و… درخواست دوستی با فرزندانشان و جلب اعتماد کامل آن‌ها کرده است و در ادامه عکس‌های خصوصی و شخصی را مطالبه می‌کرد، پس‌ازاینکه فرزندانشان به دلیل ناآگاهی و نداشتن تجربه کافی عکس‌های شخصی را برای متهم ارسال کردند. تهدید و اخاذی توسط متهم آغاز گردید و هر بار مبالغی را برای جلوگیری از انتشار تصاویر خصوصی مطالبه می‌کرد.

وی گفت: با انجام تحقیقات علمی، فنی و تخصصی کارشناسان خبره این پلیس و همچنین اظهارات شاکیان ، متهم که فردی 21 ساله بود شناسایی، دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.

این مقام مسئول ادامه داد : متهم در تحقیقات به عمل آمده اظهار داشت با بررسی پروفایل‌های نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی با جعل هویت و استفاده از اکانت دخترانه و به ‌قصد فریب آن‌ها ، پیام ارسال می‌کردم و پس از مدت چند هفته با طرح دوستی و جلب اعتماد کامل آن‌ها، از آنان می‌خواستم برای من عکس و فیلم گرفته ارسال کنند پس از دریافت تصاویر و فیلم‌های خصوصی اقدام به تهدید به انتشار این محتوا نموده و مبالغ زیادی از آن‌ها اخاذی می‌کردم.

سرهنگ عسگری در همین رابطه توصیه‌هایی به خانواده‌ها در خصوص مدیریت فرزندان در استفاده از فضای مجازی داشت و تأکید کرد: والدین باید به‌منظور کم کردن شکاف نسلی که به دلیل رشد فنّاوری ایجادشده تلاش کنند و ارتقاء سواد رسانه‌ای خانواده را به‌عنوان یک اصل مهم بپذیرند و به فرزندان خود بیاموزند همان‌طور که در فضای حقیقی نمی‌توان به همه افراد اعتماد کرد در فضای مجازی که جعل هویت نیز به سهولت امکان‌پذیر است، چنین مصداقی وجود دارد.

این مقام مسئول به شهروندان توصیه کرد: وجود یک رابطه مناسب بین والدین و نوجوان کلید طلایی  پیشگیری از آسیب‌ها در همه زمینه‌هاست که خوشبختانه در پرونده‌های ورودی به این پلیس اعتماد خوب فرزندان به والدین باعث شده خانواده‌ها به‌طور کامل در جریان بوده و کمک کنند که مشکل با همکاری اعضای خانواده ختم به خیر شود.

رئیس پلیس فتا استان چهارمحال و بختیاری از شهروندان درخواست کرد: در صورت مواجهه با هرگونه مزاحمت، تهدید و اخاذی در فضای مجازی آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتwww.cyberpolice.ir [1] قسمت گزارش‌های مردمی یا با شماره تلفن 03821824440 اعلام کنند