امروز

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

  ساعت

۰۸:۱۵ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، آقای مجید پورهمدانی و خانم محبوبه مرادعلیزاده، یک فرد یلوه کوچک با نام علمی Porzana parva را به‌عنوان مشاهده گونه جدید برای استان چهارمحال و بختیاری در محل تالاب گندمان ثبت کردند.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان، با اشاره به ويژگي‌هاي منحصر به فرد تالاب گندمان، در این‌باره گفت: پس از انجام اقدامات احیای تالاب در سالیان اخیر، این تالاب انواع متنوعی از پرندگان را در فصول مختلف در خود پناه می‌دهد.
شهرام احمدی، از وجود 40 گونه پرنده مهاجر آبزي و كنارآبزي و 15 گونه پرنده آبزي بومي و 5 گونه از پرندگان شكاري منحصر به فرد در این منطقه خبر داد و اذعان داشت این تالاب، تنها مامن و زيستگاه گونه در خطر انقراض درناي خاكستري در استان است.
وی تصریح کرد: 68 درصد پرندگانی که در این تالاب سرشماری می‌شوند، مهاجر و بقیه بومی هستند.
او در ادامه گفت:  این تالاب محل مهاجرت پرندگانی نظیر اردك هاي غازنما از قبيل آنقوت وتنجه و اسكان زمستانه دو گونه قوي گنگ و قوي فرياد‌كش، زیستگاه و مهاجر گذرانی غاز پیشانی سفید کوچک در استان است.

تالاب گندمان با مساحت 1100 هکتار در 37 کیلومتری جنوب غربی بروجن و 90 کیلومتری جنوب شهرکرد و مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده‌است.

یلوه‌ها پرندگانی هستند باتلاقی، که به خوبی شنا می کنند. اغلب خود را از انظار مخفی می‌سازند و بیشتر صدایشان شنیده می‌شود تا اینکه دیده شوند. این پرندگان روی زمین یا در نیزارها آشیانه می‌سازند. از مواد مختلف حیوانی و گیاهی برای تغذیه استفاده می کنند. یلوه کوچک 18 سانتی‌متر است

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی