- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

احداث سد ونک باعث بلاتکلیفی مردم منطقه شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی در جمع مردم روستای چشمه علی بخش گندمان با اشاره به اینکه از دو دهه گذشته اجرای طرح سند ونک در این شهرستان برای انتقال آب به رفسنجان تصویب شد، گفت: از آن زمان، بیان این مساله یک بلاتکلفی بین مردم و همچنین دستگاههای خدمات رسان در مناطق حاشیه این طرح فراهم کرده است.
حجت الاسلام جعفری با تاکید بر اینکه تصمیم گیری برای اجرای طرح ها باید منطقی و مبتنی بر عقلانیت باشد، گفت: تصمیم گیری برای اجرای طرح ها، باید شرایط و مسایل ساله های آینده مد نظر قرار گرفته شود.
وی اظهارداشت: احداث یک طرح و یا سد، نباید مانعی برای زندگی مردم روستاهای حاشیه سد باشد؛ درحالیکه اجرای این طرح هنوز نیز مشخص نیست.
حجت‌الاسلام جعفری با تاکید بر اینکه این پروژه انتقال آب برای آب مصرفی و شرب نیست و برای کشاورزی رفسجان است، گفت: برای اجرای این طرح به بیش از 500 کیلومتر لوله گذاری نیاز است.
به گفته وی، با اجرای اين طرح، میزان آب دریاچه این سد 80 میلیون مترمکعب است که 30 میلیون مترمکعب برای شهرستان لردگان و 20 میلیون مترمکعب برای دشت بروجن و حق آبه زیست محیطی است و مازاد بر این میزان نیاز، قابل انتقال است.
 وی به توسعه کشاورزی به خصوص کشاورزی گلخانه‌ای دراستان و به خصوص شهرستان بروجن به عنوان توسعه و اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: باید برای اجرای طرح های انتقال آب، حقوق مردم و مسایل زیست محیطی در نظر گرفته شود.