- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی در چهارمحال وبختیاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ،نیروگاه پنج مگاواتی زاگراس به‌عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی چهارمحال و بختیاری در منطقه سفیددشت شهرستان بروجن با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی به‌بهره‌برداری رسید، این نیروگاه با سرمایه‌گذاری هلدینگ کوثر احداث شده است

استاندار چهارمحال وبختیاری افزود: با خوداتکایی و خودباوری می‌توانیم دشمنان کشور را ناامید کنیم، خودکفایی در تمامی زمینه‌ها تیغ تحریم دشمن را کند می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز باتوجه به اهمیت حفظ محیط‌زیست، استفاده از انرژی‌های پاک جزو ضرورت‌ها محسوب می‌شود، توضیح داد: امروز به‌علت استفاده از سوخت‌های فسیلی، شاهد آلودگی‌های زیست‌محیطی هستیم، بنابراین باید استفاده از انرژی خورشید، باد، گرمایش زمین و … مورد توجه قرار بگیرد.

غلامعلی حیدری به ظرفیت‌های جغرافیایی چهارمحال و بختیاری در تولید انرژی خورشیدی اشاره کرد و افزود: تابش خورشید و موقعیت جغرافیایی استان زمینه را برای اجرای طرح‌های متعدد در حوزه انرژی پاک و خورشیدی فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: حفظ محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و تامین سوخت برای روستاهای کم برخوردار استفاده از انرژی‌های پاک از جمله باد و خورشید را به یک ضرورت تبدیل کرده است و علاوه بر آن، نوعی پدافند غیرعامل نیز به شمار می‌رود.

استاندار چهارمحال و بختیاری اجرای طرح‌ نیروگاه خورشیدی در استان از سوی شرکت کوثر بنیاد شهید و ایثارگران را نمود عینی اعتماد به نفس کارشناسان داخلی عنوان کرد و گفت: امید است تا گام‌های بیشتری در این حوزه در استان برداشته شود و بخش خصوصی نیز در این بخش فعال شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی زاگرس به مساحت ۱۰ هکتار در منطقه سفیددشت شهرستان بروجن واقع راه اندازی شد، این نیروگاه به عنوان نخستین و بزرگترین نیروگاه مستقل استان در کمتر از ۶ ماه به بهره برداری رسید و به سریع‌ترین طرح نیروگاهی اجرا شده در کشور تبدیل شد.

فرهزاد افزود: این نیروگاه می‌تواند برق ۳ هزار مشترک خانگی را تأمین و از مصرف ۳ میلیون لیتر گازوئیل در سال جلوگیری کند.

وی گفت: نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی با ۳۰۰ هزار نفرساعت کار بدون حادثه به مدت کمتر از ۶ ماه و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی ساخته شد و ظرفیت اشتغال ۵ نفر به طور مستقیم و ۱۰ نفر به طور غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: از ویژگی‌های این طرح مهم، استقرار سیستم مانیتورینگ محلی با طراحی و ساخت داخلی، استفاده از ظرفیت خلاقیت و طراحی جوانان کشور و طراحی خاص و مشترک ایرانی و آلمانی سازه خورشیدی مختص موقعیت مکانی طرح با بالاترین استاندارد و کیفیت است که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سرمایه در گردش شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر به بهره برداری رسید.

فرهزاد گفت: در گام بعدی برای توسعه این طرح، تصمیم بر آن است که ظرفیت تولید برق تا ۲۰ مگاوات ارتقاء یابد.
وی افزود: طرح نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی می‌تواند از خروج ۱ میلیون یورو ارز جلوگیری کند و تا ۴۰ درصد در عرصه تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی، کشور را به خودکفایی برساند.