- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

اخصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی به چهارمحال وبختیاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام به نقل از روابط عمومی فرمانداری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از محل پیوست ۲۳ قانون بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی به چهارمحال و بختیاری اختصاص می‌یابد تا برای رفع محرومیت در استان توزیع شود.

علی نیکزاد اظهار کرد: جلسه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیاء، قرارگاه امام حسن(ع) و بانک‌های عامل با حضور استاندار و مسئولان استانی برای توسعه زیرساخت‌های چهارمحال و بختیاری از جمله راه‌آهن استان برگزار می‌شود.

به گفته وی، ۳۰ نقطه حادثه‌خیز در استان وجود دارد که ۱۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز چهارمحال و بختیاری نیز اختصاص داده می‌شود.

نیکزاد خواستار توجه به بافت فرسوده شد و گفت: ۲۰۰ تن قیر بین شهرهایی که دارای بافت فرسوده هستند در شهرستان بروجن از سوی بازآفرینی شهری توزیع خواهد شد.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور نیز ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای استان ابلاغ می کند و برای حوزه فرهنگ نیز شهرداری‌ها و شوراها زمینی برای مرکز فرهنگی هنری کانون پرورشی فکری کودکان در شهرستان بروجن اختصاص دهند.

نیکزاد اظهار داشت: ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که ۲۵ کیلومتر روکش آسفالت می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۶ دستگاه‌ اجرایی در این جلسه پیگیر مصوبات سفر باشند، این مصوبات باعث توسعه شهرستان بروجن می‌شود.

به گفته وی، ۵۰ میلیارد تومان نقد و ۳۰ میلیارد تومان قیر برای تکمیل کمربندی شمالی در اختیار پیمانکار قرار گیرد تا بتوان این طرح عمرانی را به بهره‌برداری برساند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص شهرک الهیه بروجن نیز مقرر شد سازمان زمین و مسکن در فاز۱ و ۲ این شهرک ۵۰ میلیارد تومان زمین یا نقد و ۴۰ میلیارد تومان قیر اختصاص دهد که شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد.

نیکزاد در خصوص مشکلات شهرک کوی طلاب بروجن نیز گفت: ۹۰ تن قیر توسط راه و شهرسازی برای آسفالت این محله در اختیار شهرداری قرار داده می‌شود، همچنین ساکنان فاقد سند ملکی می‌توانند با ارائه پایان کار سند بگیرند، اگر افراد هزینه زمین را پرداخت نکرده‌اند، سند ۹۹ ساله در اختیار مالک قرار بگیرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز برای بودجه جاری شهرداری‌های بروجن اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، مقرر شد یک زمین چمن منصوعی برای شهرستان بروجن به دلیل اینکه آب نیست از منابع وزارت تعاون، کار، رفاه اجتماعی اختصاص یابد.

نیکزاد اظهار داشت: ۲ قطعه زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی در اختیار هیأت امنای گلزار شهدای گمنام در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به محرومیت تاریخی این منطقه گفت: مجلس شورای اسلامی برای توسعه زیرساخت‌های استان نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

غلامعلی حیدری اظهار کرد: در سفر استانی رئیس جمهور، تصمیمات و مصوبات خوبی برای چهارمحال و بختیاری گرفته شده است و سعی می‌شود نرخ اشتغال این استان به نرخ متوسط کشوری برسد.

حیدری یادآور شد: نگاه دولت سیزدهم و مجلس انقلابی و جهادی عدالت‌محورانه و رفع محرومیت و محرومیت‌زدایی است و این برای رفع محرومیت استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری یک ظرفیت است.

وی در ادامه با اشاره به مزایای تکمیل محور مواصلاتی اصفهان- بروجن- لردگان به خوزستان توضیح داد: با بهره‌برداری از این محور مسیر فلات مرکزی به بنادر ۲۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و باعث تحول در انتقال کالا می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: محور بروجن به لردگان تردد بالایی دارد و آمار تردد ۳۰ هزار خودرو در روز در این محور موجب بالا رفتن آمار تصادفات رانندگی شده است، در سفر اعتبار به این پروژه اختصاص پیدا کرده که درخواست داریم تکمیل این محور تسریع شود.

به گفته وی، شهرستان بروجن در دفاع مقدس حضور درخشانی داشت و دارای انسان‌های فرهیخته، علمی و نخبه با ظرفیت بالایی است که شهرک‌های مسکونی آن با بهسازی زیرساخت‌ها مشکل مدیریت جهادی را مردم این منطقه بچشند.

وی تأکید کرد: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال با پرداخت تسهیلات است که نیازمند هماهنگی بانک‌هاست که این مسأله با تسهیلات ماده ۵۶ به این استان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

به گفته وی، حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در شهرستان یک حرکت جهادی است و مجلس انقلابی به صورت جهادی کارها را دنبال می‌کنند.

وی با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و با تقدیر از هوشیاری نیروهای انتظامی و امنیتی در برابر فتنه‌های اخیر یادآور شد: سخنان مقام معظم رهبری آب سردی که آتش اغشاشاتی که از سوی دشمنان خارجی دنبال می‌شد را خاموش کرد.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: توقف مسکن در هشت سال دولت گذشته باعث خسارت به مردم به ویژه در این شهرستان شد.

حجت‌الاسلام امیر قلی جعفری افزود:متأسفانه در دولت قبل ساخت مسکن از جمله در شهرک الهیه متوقف شد که این توقف، خسارت به مردم وارد کرد.

به گفته وی، ورزشگاه کارگران شهرستان بروجن ۱۵ سال پیش بنا شده است ولی متاسفانه هنوز این مجموعه تکمیل نشده است تا مردم شهرک الهیه بروجن بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دکتر علی نیکزاد زمانی که خود وزیر مسکن و شهرسازی بودند کلنگ ساخت مسکن شهرک الهیه را به زمین زد و هشت هزار اکنون ساکن این منطقه هستند اما در هشت سال گذشته به زیرساخت‌های آن توجه نشد در حالی که مردم با آورده ۲ تا ۱۰ میلیون صاحب مسکن شدند.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: ساکنان منطقه مسکن طلاب و سلیم نیز خواهان رفع مشکلات زیرساختی خود هستند.

جعفری اظهار داشت: بروجن یک شهرستان خیرین است که از ۱۰ درمانگاه ۹ درمانگاه آن را خیرین ساخته‌اند و در مسکن نیز همین روند وجود دارد و که خیرین ۱۱۰ واحدی را با ۷۰ میلیارد تومان در دست ساخت دارد و وزیر نیز دستور رفع مشکلات آنان را داده است ولی جای تأسف است هنوز زمین به آنها تخصیص نیافته است.

به گفته وی، گلزار شهدای شهرستان بروجن نیازمند ساماندهی دارد و شهرداری‌های پنج شهرستان بروجن زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند که نیازمند حمایت هستند.

وی گفت:مالکیت زمین ۲ دانشکده بروجن نیز نیازمند واگذاری به دانشکده‌ها است ولی هنوز زمینها مالکیت آن واگذار نشده است.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرانه مردم چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری ۲۰ درصد پایین‌تر است و مهاجرت از این استان به سایر نقاط کشور بالاست چرا که اشتغال پایداری در استان ایجاد نشده که مردم مجبور به مهاجرت هستند.

به گفته وی، زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود و شهرستان بروجن نگین خیرین در کشور است اما این نیاز حمایت و توسعه زیرساخت‌هاست.

سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرستان بروجن با قدمت ۵۰۰ ساله است و لقب شایسته شهرستان نیک اندیشان را در بخش‌های فرهنگی، عمرانی و مسکن به خود اختصاص داده و بعد از قم دومین شهر پرورش حافظان قران کریم است.

فتاح کرمی با اشاره به وضعیت نامطلوب محله الهیه بروجن، بیان داشت: با مانور در محله الهیه ۸۰۰ کامیون نخاله‌های ساختمانی از فضاها و معابر شهری آن منطقه جمع آوری شد، عدم وجود مکان‌های فرهنگی، تجاری و فضای سبز مردم را آزار می‌دهد.

کرمی گفت: ۴۰ درصد از بزرگراه‌های استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن است اما آمار تصادفات برون شهری از ابتدای امسال ۳۳ درصد افزایش داشته که متاسفانه ۲۵ درصد از کل فوتی‌های استان متعلق به این شهرستان است.

وی افزود: حدود ۱۰۰ کیلومتر معابر شهری این شهرستان به دلیل عدم وجود کمربندی در شهرهای بروجن، گندمان، بلداجی، نقنه، فرادنبه و سفیددشت زیربار ترافیک تردد روزانه ۳۰ هزار خودرو است لذا تامین منابع مالی مورد نیاز برای کمک به شهرداری‌ها برای حفظ زیرساخت‌های شهری حائز اهمیت است.

فرماندار شهرستان بروجن تصریح کرد: تکمیل نیروی انسانی شهرداری‌ها، فرسودگی ماشین آلات آنها و رسیدگی به این مسئله، نیاز به ماشین آتش نشانی و کاهش شدید درآمد شهرداری‌های کوچک و نیاز حمایت مالی باید مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن در پایان خاطرنشان کرد: در تمام شهرهای شهرستان بروجن به غیر از شهر بلداجی که پایتخت گز ایران است، مسکن مهر فعال است. در شهر بلداجی علیرغم اینکه در سال ۹۱ قراردادها با مالکین برای مسکن مهر انجام شد تا امروز پس از گذشت ۱۱ سال هیچ کاری در این خصوص صورت نگرفته است که این نیاز به توجه و همراهی دارد.