- پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام - https://borujensalam.ir -

تجهیز بیش از ۵۸ درصد از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه های نوین آبیاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری؛ از تجهیز بیش از ۵۸ درصد از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری خبر داد.

حسین برزگر ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: گسترش سامانه نوین آبیاری و آبیاری هوشمند در حوزه کشاورزی یکی از روش های مهم در شرایط کم آبی و سازگاری با این شرایط است که از برنامه ها و اولویت های اصلی سازمان جهاد استان می باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۹۵۰۰ هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند افزود: با اجرای سامانه نوین آبیاری متوسط پتانسیل افزایش راندمان کاربرد (داخل مزرعه) آبیاری حدود ۴۴ درصد، حداقل پتانسیل افزایش عملکرد محصول حدود ٣٠ درصد، حداقل پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی حدود ٣٠ درصد، و متوسط پتانسیل کاهش مصرف انرژی(درمنابع آب زیرزمینی) حدود ٢۵ درصد است که نشان از کاربردی بودن اجرای این سامانه ها در سطح مزارع و باغات دارد.

برزگر همچنین به ضرورت هوشمند سازی سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: طرح هوشمند سازی سامانه های نوین آبیاری به صورت پایلوت در ۱۸ استان کشور اجرا می شود که در استان چهارمحال و بختیاری نیز در شهرستان های فارسان و بروجن در حال اجرا می باشد.

در همین راستا غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: بر اساس آمارها به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین ۴ هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که در شرایط کم آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی دارد.

لازم به توضیح است؛ استان چهارمحال و بختیاری بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع به سامانه های نوین آبیاری، رتبه دوم کشوری را دارا می باشد.