امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۱:۰۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر یکشنبه، ۲۲ مرداد در نشست بررسی مقدمات عقد تفاهم‌نامه همکاری برای میزبانی این استان از بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد گفت: با توجه به سیاست‌های این وزارتخانه برای تمرکززدایی از مرکز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور، امسال بخش‌هایی از جشنواره بیست و یکم نمایش‌های آیینی و سنتی در چهار استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

حسن رونده با اشاره به اینکه خراسان شمالی، گلستان و استان مرکزی هرکدام اجرای بخشی از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را بر عهده دارند، افزود: واگذاری اجرای بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواهای این جشنواره بین‌المللی به چهارمحال و بختیاری بر اساس شناخت ظرفیت‌های این استان در این حوزه انجام شده است.

وی در ادامه تمرکززدایی در برنامه‌های اجرایی حوزه هنرهای نمایشی را در توسعه فعالیت‌های هنری و فرهنگی کشور مؤثر دانست و تصریح کرد: با این روش بنا به بضاعت و توان استان میزبان، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن در برپایی یک رویداد بزرگ به کار گرفته شده و زمینه مشارکت هر چه بهتر هنرمندان آن استان فراهم می‌شود.

رونده تصریح کرد: امید می‌رود با واگذاری برنامه‌های اجرایی به استان‌ها، بحث تجهیز زیرساخت‌های استانی نیز با کمک وزارتخانه انجام شود و این اقدام بهانه‌ای باشد تا با برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر روند توزیع امکانات در مناطق مختلف دنبال شود.

برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در استان‌ها؛افزایش بهره‌وری فرهنگی

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی نیز در ادامه این نشست گفت: بدون شک این جشنواره از بزرگ‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشور است و از نظر گستردگی و تنوع رشته نیز منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

احمد جولایی با بیان اینکه اصل تمرکززدایی اصلی است که بسیاری از تشکل‌ها و سازمان‌ها آن را پذیرفته‌اند و جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هم از این قاعده مستثنی نیست، افزود: امسال تلاش آن است که کار را به میان مردم ببریم و با توجه به آنکه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حجم بالایی از اتفاقات در بخش‌های مختلف روبه‌رو است می‌تواند به‌مراتب سوددهی و بهره‌وری فرهنگی را نیز افزایش دهد.

وی یادآور شد: بر همین اساس بخش صحنه‌ای جشنواره امسال که شامل نمایش‌های ایرانی است در گلستان برگزار می‌شود و خراسان شمالی نیز میزبانی از بخش نمایش‌های عروسکی سنتی و بخش دانشجویی نمایش‌های ایرانی را بر عهده گرفته است.

جولایی به انجام مقدمات اولیه برای واگذاری بخش مجالس شبیه‌خوانی جشنواره به استان مرکزی هم اشاره کرد و اظهار داشت: در این استان شهری چون تفرش با داشتن تکیه‌های متعدد و سابقه‌ای بیش از ۱۲۰ سال در این حوزه، ظرفیت مناسبی را برای پذیرایی از این بخش از جشنواره داراست و حدود ۲۰۰ شبیه‌خوان در ۱۰ گروه، این بخش از جشنواره بیست و یکم را برگزار خواهند کرد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی درباره میزبانی چهارمحال و بختیاری از بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواهای این جشنواره نیز گفت: نزدیک به ۱۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان این بخش، مهر امسال در این استان به هنرنمایی می‌پردازند.

جولایی با اشاره به اینکه درخواست‌هایی از کشورهای دیگر نیز برای شرکت در این بخش از جشنواره به دبیرخانه ارائه شده است، افزود: این درخواست‌ها در حال بررسی است و در صورت فراهم شدن شرایط امید می‌رود مهمانانی از خارج از کشور نیز در مدت برگزاری جشنواره در چهارمحال و بختیاری حضور پیدا کنند.

وی یادآور شد: در جشنواره بیست و یکم به غیر از بخش مقالات و نمایشنامه‌نویسی، دیگر بخش‌ها، رقابتی نیست و تمامی متقاضیانی که آثارشان بررسی و تأیید شود در بخش اجرایی شرکت می‌کنند.

رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری می‌تواند به هویت منطقه‌ای تبدیل شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری هم در بخش پایانی این نشست گفت: مجموعه‌های فرهنگی موجود در استان هم‌افزایی خوبی با یکدیگر دارند و اتفاقات قابل‌قبول و اثرگذاری در حوزه فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در حال شکل‌گیری است.

پیام احمدی افزود: استان آمادگی میزبانی از رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری را دارد چراکه این رویدادها می‌تواند به هویت منطقه‌ای، استانی و شهری تبدیل شود.

وی برگزاری جشنواره اقوام، جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین را از جمله اتفاقات اثرگذار فرهنگی در سال ۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری برشمرد و یادآور شد: هماهنگی‌ها برای میزبانی از رویداد بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به‌زودی به شکل منسجم‌تری در استان پیش خواهد رفت تا چهارمحال و بختیاری در نیمه نخست مهر امسال پذیرای شرکت‌کنندگان بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواها این جشنواره باشد.

در نشست بررسی مقدمات عقد تفاهم‌نامه همکاری میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و اداره کل امور هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور میزبانی این استان از بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، نمایندگانی از فرمانداری شهرکرد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد و انجمن تئاتر استان نیز حضور داشتند.

امکان برگزاری آیین تجلیل از پیشکسوتان نمایش‌های فردی چهارمحال و بختیاری، ایجاد فرصت برای ارائه آثار هنرمندان استانی در بخشی از جشنواره و اعلام آمادگی شهرداری شهرکرد برای حضور پررنگ‌تر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی