امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۳۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری؛ از تجهیز بیش از ۵۸ درصد از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری خبر داد.

حسین برزگر ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: گسترش سامانه نوین آبیاری و آبیاری هوشمند در حوزه کشاورزی یکی از روش های مهم در شرایط کم آبی و سازگاری با این شرایط است که از برنامه ها و اولویت های اصلی سازمان جهاد استان می باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۹۵۰۰ هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند افزود: با اجرای سامانه نوین آبیاری متوسط پتانسیل افزایش راندمان کاربرد (داخل مزرعه) آبیاری حدود ۴۴ درصد، حداقل پتانسیل افزایش عملکرد محصول حدود ٣٠ درصد، حداقل پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی حدود ٣٠ درصد، و متوسط پتانسیل کاهش مصرف انرژی(درمنابع آب زیرزمینی) حدود ٢۵ درصد است که نشان از کاربردی بودن اجرای این سامانه ها در سطح مزارع و باغات دارد.

برزگر همچنین به ضرورت هوشمند سازی سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: طرح هوشمند سازی سامانه های نوین آبیاری به صورت پایلوت در ۱۸ استان کشور اجرا می شود که در استان چهارمحال و بختیاری نیز در شهرستان های فارسان و بروجن در حال اجرا می باشد.

در همین راستا غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: بر اساس آمارها به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین ۴ هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که در شرایط کم آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی دارد.

لازم به توضیح است؛ استان چهارمحال و بختیاری بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع به سامانه های نوین آبیاری، رتبه دوم کشوری را دارا می باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی