امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۱۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، امیرقلی جعفری بروجنی با بیان اینکه فرونشست زمین به نزدیکی تاسیسات حیاتی در برخی شهر‌ها رسیده است، گفت: در صورتی که هر یک از این فرونشست‌ها فعال شود، فجایع انسانی و اقتصادی غیرقابل تصوری رخ خواهد داد.

وی افزود: برداشت آب از دشت‌هایی با بیلان منفی، یکی از مهمترین دلایل فعال‌تر شدن فرونشست زمین است و متاسفانه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، مصوبه‌ای با همین عنوان داشت که در رسانه‌ها اعلام نشد.

رئیس کمیته آب در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در بند ب ماده ۳۹ لایحه اضافه کرد: در کمیته آب مصوب شده بود که بارگذاری جمعیتی، شهرک‌های صنعتی، کشاورزی و صنعتی و معدنی در شهر‌های جدید باید براساس سند آمایش باشد همچنین وزارت نیرو مجوز این بارگذاری‌ها را در دشت‌هایی صادر کند که بیلان منفی نیست این بدان معناست که در دشت‌هایی که بیلان منفی است، اجاره بارگذاری صادر نشود.

وی ادامه داد: متاسفانه کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای مجوز احداث شهرک کشاورزی و ایجاد شهر‌های جدید مسکونی در دشت‌ها با بیلان منفی را صادر کرد.

جعفری افزود: اجرایی شدن این مصوبه خیانت به آینده کشور است، چون امروز به طور جدی با پدیده فرونشست مواجه ایم که به نزدیکی برخی کلان شهر‌ها رسیده است.

وی گفت: فاجعه فرونشست‌ها در صورت تسریع در روند کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، ممکن است به بلعیده شدن زیرساخت‌های حیاتی شهر‌ها مثل تاسیسات برق، آب، گاز و یا ریل راه آهن در زمین شود و اگر به شهر‌ها و مناطق مسکونی برسد فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

نماینده مجلس اضافه کرد: هم اکنون کمیسیون تلفیق با این مصوبه مجوز احداث شهرک کشاورزی و ایجاد شهر‌های مسکونی جدید در دشت‌ها با بیلان منفی داده است.

وی تاکید کرد: بنابر توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر بهره وری و حفظ منابع آبی یا آبخیزداری و آبخوان‌داری، مصوبه کمیسیون کار غلطی است که ناشی از نگاه بخشی و غیرکارشناسی و منطقه‌ای است.

جعفری گفت: توجیه نمایندگان پیشنهاد دهنده این مصوبه، ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: آیا برای ایجاد چند عنوان شغل باید با دست خودمان روند بروز فاجعه انسانی را در کشور تسریع کنیم؟! آیا به بهای از بین رفتن سرزمین و زیرساخت‌های اصلی کشور باید فقط چند ده عنوان شغل ایجاد کرد؟!

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی