دین همیشه نقشه راهی را برای بشر قرار داده است که هرکس با استفاده از این نقشه راه حرکت کند به رستگاری میرسد، که یکی از مباحث مهم در دین، سبک زندگی میباشد که در آیات مختلف قرآن کریم به آن اشاره و تاکید شده است.
اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افزایش رسانه ها و انتقال قدرت به دستان رسانه ها و صاحبان رسانه باعث گردیده است زندگی انسانها از جهات مختلف تأثیر پذیرد.
با توجه تحولات اساسی که رسانه ها و رشد تکنولوژی بر حوزه های مختلفی همچون فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و سیاسی گذاشته است، سبک زندگی افراد نیز دستخوش تغییراتی شده،که آسیب شناسی و ارائه راهکاری برای ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی در جامعه ضروری میباشد.
یکی از آسیب هایی موجود رسانه های داخلی در این حوزه عدم حرفه¬ای بودن آنان در این موضوع می باشد. بهره¬نگرفتن از تخصص¬های لازم اثرگذاری برمخاطبین مانند جامعه¬شناس، روان¬شناس، مردم¬شناس و عدم توانایی براطلاعرسانی حرفه¬ای موجب می¬شود همان اندک برنامه¬های همسو با سبک زندگی اسلامی نیز اثر قابل توجهی بر مخاطبین نداشته باشند. علاوه بر این که تنوع برنامه¬های مرتبط نیز ناکافی است.
آسیب دیگر که میتوان به آن اشاره داشت عدم توجه فعالان رساهای به ذائقه¬ها و تنوع سلیقه¬های مخاطبان است که مستلزم برنامه¬های گوناگون از قبیل فیلم سینمایی، مستند، کارتن، خبر، مصاحبه، مقاله، خطابه و روشهای مختلف تبلیغ میباشد که رسانه¬های داخلی چندان به آن توجهی ندارند.
همچنین، نقش تلویزیون در ترویج ارزشهای دینی از جمله سبک زندگی اسلامی نقش بسزایی دارد، لذا تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی در رسانهها مستلزم استفاده از روشهای تبلیغ دینی متنوع است. مبلّغان و ترویج دهندگان سبک زندگی باید بتوانند با انتخاب ابزار و وسایل مناسب پیام خود را به درستی به مخاطبان برسانند.
نشستهای علمی یکی از تاثیرگذارترین روشها در بحث سبک زندگی میباشد، پس کارشناسان دعوت شده به برنامهها در رسانههای مختلف باید دارای روحیه جذب حداکثری باشند. و بتوانند با زبان ساده و ملموس و متناسب با ذائقه مخاطبان مختلف صحبت کنند.
این نشستها باید به شکلهای مختلف برگزار شود. در حال حاضر مشاهده میشود نشستها بیشتر در رسانههای دیداری وجود دارد. لازم است که در فضای مجازی به ویژه در شبکههای اینستاگرام و تلگرام، از کارشناسانی با وجهههای شخصیتی مختلف دعوت به فعالیت شود.
از سویی در فیلمها و سریالهای درحال تولید باید سبک زندگی اسلامی، جایگاه خود را پیدا کند. گاهی در سریالها اصلاً به این مهم توجه نمیشود یا اگر به آن پرداخته میشود تاحدی مصنوعی است که مخاطبان آن را باور نمیکنند، لذا باید واقعیت همانگونه که هست گفته شود.
بیشتر نشستهای علمی رسانههای دیداری و شنیداری بر پایه استدلال میباشد امّا میتوان با توجه به رهنمودهای قرآن از روشهای همچون جدال احسن، تمثیل و …. نیز استفاده کرد. اما این مهم اینگونه نبوده و بیشترین مبلغان، از روشهایی همچون قیاس، استدلال استفاده میکنند. که این امر موجب میشود ذهن مخاطبان قانع شود اما درگیری عاطفی در آنان ایجاد نشود.
یکی از دلایل عدم موفقیت رسانههای مجاز در تبلیغ سبک زندگی اسلامی، عدم توجه گروه سنی مختلف، مخاطبان است. محتوا و برنامهها باید به گونهای باشد که برای سنین مختلف جذاب باشد.
امروزه فاصلهگیری برخی رسانههای داخلی از واقعیات جامعه را میتوان مشاهده کرد، که ضروریست رسانههای همسو، محتوای برنامههای خود را به واقعیات جامعه نزدیک کنند و تلاش کنند دیدگاهها و زندگی واقعی مردم را به تصویر بکشند. چرا که به تصویر کشیدن سبک زندگی اسلامی مردم، یادگیری و الگوگیری غیرمستقیم را فراهم خواهد کرد.
فاطمه بیاتی اشکفتکی
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه
true
10 دی 1399
it is true
true
۰
it is true
true
سعید قوامی810 مطلب
it is true
true
کد خبر 13422
it is true
true
11957 بازدید
it is true
true
ایمیل
it is true
true
پرینت
it is true