امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۲۵ قبل از ظهر

سایز متن   /

اجلاس سراسری دبیران استانی شبکه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد، روز ۱۵ آذرماه با حضور سرپرست اداره‌کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان استان و شهرستان به میزبانی بام ایران بروجن به مدت دو روز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بروجن سلام ، علی پارسانیا، سرپرست اداره‌کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ضرورت توانمندسازی سمن‌ها در حوزه تخصص خودشان که با شبکه‌سازی محقق می‌شود، اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان مجوز مراکز مردم‌نهاد را صادر می‌کند و در حوزه توانمندسازی و حمایت آنها مأموریت‌هایی را بر عهده داریم.

وی با ذکر اینکه شیوه‌نامه شبکه‌سازی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مصوب و ۱۴ حوزه موضوع کار قرار گرفتند، ادامه داد: امروز ۱۴ دبیرخانه ملی و قریب به ۳۹۰ دبیرخانه استانی تشکیل شده است لذا شبکه‌سازی به عنوان ابزاری برای توانمندسازی تخصصی تشکل‌ها و مراکز مردم‌نهاد جوانان کارایی خواهند داشت.

توانمندسازی تخصصی مراکز مردم‌نهاد
پارسانیا تصریح کرد: در ساحت عملیاتی، طی هم‌افزایی با سازمان‌ها و نهادها تلاش داریم در میدان عمل کارهای بهتری صورت بگیرد و با کمک شبکه‌سازی توانستیم هم هم‌افزایی سمن‌ها و هم دستگاه‌ها و نهادها را داشته باشیم؛ وزارت ورزش و جوانان در بسیاری از موضوعات که شبکه‌سازی کرده است، مأموریت مستقیم ندارد اما شبکه‌سازی را به عنوان ابزاری مردمی در جهت به کارگیری ظرفیت جوانان می‌دانیم تا در میدان عمل بتوانیم از این ظرفیت‌های مردمی بهره ببریم.

سرپرست اداره‌کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اشار به فعال شدن شوراهای تخصصی هر شبکه در کشور، بیان کرد: این شوراهای تخصصی متشکل از هفت نفر هستند که دو نفر آنها از مدیران ستادی موضوع هستند به عنوان مثال در موضوع پیشگیری از اعتیاد، مدیران دو نهاد بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر عضو شورای تخصصی هستند و موضوعات را پیگیری می‌کنند.

پارسانیا با اشاره به میزبانی چهارمحال و بختیاری و بروجن برای شبکه ملی آسیب‌های اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد، گفت: دبیرخانه‌های ملی در استان حضور دارند و طی امروز وفردا آموزش‌های تخصصی مرتبط توسط اساتید کشوری ارائه می‌شود.

تغییرسبک زندگی از عوامل آسیب‌های اجتماعی

نقش ارزشمند مردم در مبارزه با مواد مخدر
در ادامه، سیرس میرزایی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: یکی از موانع اصلی تحقق جامعه آرمانی و توسعه کشور مسئله مواد مخدر بوده و اقتصاد انگلی مواد مخدر سرمایه جامعه را به هدر می‌دهد. مشارکت نهاد‌های مردمی در شش ماهه اول سال ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

میرزایی ادامه داد: نگرانی مردم در بحث مواد مخدر هر روز در حال افزایش است و تشکیل چنین جلساتی در راستای حل این مشکلات است که امیدوارم چنین جلساتی منجر به تغییرات در جامعه شود. موضوع مواد مخدر بسیار پیچیده است و نقش مسئولان و مردم در بحث مبارزه با اعتیاد بسیار ازشمند است و نگاه‌ ما همیشه به توان شما است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه در کشور ۷۳ درصد کارها از طریق مشارکت‌های مردمی در حال دنبال شدن است، تصریح کرد: خلأهایی را که دولت نمی‌تواند به علت مشغله‌های کاری پر کند سازمان‌های مردمی پر می‌کنند و در چهارمحال و بختیاری نیز در حوزه مشارکت‌های مردمی کارهایی در دست انجام بوده و پیش می‌رود که امیدواریم به میانگین ۷۳ درصد کشور برسد.

وی بیان کرد: در تمام دنیا، پایه‌های اداره حکومت به دست نهاد‌های مردمی است که شاید سال‌های گذشته سازمان‌های مردم نهاد فعال نبودند اما در حال حاضر این اعتماد به وجود آمده و باید حفظ شود؛ در بحث مواد مخدر نیازمند همکاری همه‌جانبه هستیم.

احصای مشکلات مناطق آسیب‌پذیر
مهشید سلیمانی، سرپرست اداره‌‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: بهزیستی در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد اقداماتی را در دست اجرا دارد که در حوزه پیشگیری، طرح‌ها و برنامه‌هایی از جمله در طرح حفاظت پیشگیری ویژه زنان و کودکان، طرح کیا سالمندیاری ویژه کارکنان دولت و پیشگیری از اعتیاد خانواده‌ها و کارکنان دولتی را دارد.

سلیمانی ادامه داد: خوشبختانه در ۱۴ اداره و سازمان این طرح در حال اجرا است که شهرستان بروجن یکی از شهرستان‌های موفق بوده و در این طرح همکاری خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی برنامه‌ای با عنوان ارتقای توانمندی شناختی و رفتاری در حال اجرا دارد، تصریح کرد: هفت مرحله مسائل آسیب‌زای استان در این برنامه در حال بررسی است که خانواده‌ها تحت آموزش قرار می‌گیرند و همچنین پروژ‌های در دست اجرا به صورت محلی و منطقه‌ای انجام می‌شود و تا نیازسنجی مشکل شناخته نشود درمان اتفاق نخواهد افتاد و در این پروژه‌ها آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر احصاء خواهد شد و اجرای چنین برنامه‌های در ۱۳ محل آسیب‌خیز پیش‌بینی شده است.

سلیمانی بیان کرد: بهزیستی در سال جاری شعار «آیا والد گرامی دوست فرزند خود را می‌شناسند» را مدنظر قرار داد زیرا شروع اعتیاد نوجوانان با دوستان آنها رخ می‌دهد و تأثیرپذیری نوجوانان بیشتر از والدین آنها است. این شعار به مدت سه ماه کل استان و ادارت را با یک نوع بارش افکار روبه‌رو کرد که والدین به فکر بررسی دوستان فرزند باشند و با آنان ارتباط برقرار کنند تا حتی‌الامکان از آسیب‌های این حوزه کاسته شود.

سرپرست اداره‌‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: در سه ماهه دوم طرح «والدین گرامی آیا می‌دانی فرزندت کجاست» را مورد بررسی قرار دادیم که خوشبختانه این طرح با موفقیت روبرو شد.

سعید قوامی دبیر شبکه ملی پیشگیری از آسیب اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد بیان کرد: شبکه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد یکی از ۱۴ شبکه تخصصی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد جوانان معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است که با هدف شناسایی مسائل و مشکلات موجود در این حوزه تخصصی، هم افزایی و تعامل تشکل‌ها در موضوعات مربوط به فعالیت‌های شبکه و ارتقای ظرفیت‌های کمی و کیفی تشکل‌ها وسمن‌های جوانان این حوزه ایجاد شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی